دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» یاد بگیرید چگونه مدیتیشن و مراقبه کنید

یاد بگیرید چگونه مدیتیشن و مراقبه کنید

برای مدیتیشن چه مراحلی را باید طی کرد؟

برای یادگیری نحوه مدیتیشن موثر ابتدا باید بدانیم مدیتیشن چیست و فواید متعدد آن را درک کنیم. این ما را تشویق می‌کند تا در تمرین مدیتیشن هدایت‌شده منظم شرکت کنیم که ما را قادر می‌سازد آرامش ذهنی بیشتر و همچنین درک و بینش عمیق‌تری نسبت به خود و تجربیاتمان پیدا کنیم. از طریق آموزش مدیتیشن در نهایت ما قادر خواهیم بود علل اساسی همه مشکلات و رنج های خود را از ذهن خود حذف کنیم و حالات شادی خالص تری را تجربه کنیم.


گشه کلسانگ گیاتسو در کتاب خود، چگونه زندگی خود را متحول کنید ، به وضوح توضیح می دهد که چگونه به طور مؤثر مراقبه کنید و چگونه این تجربه مثبت را به زندگی مدرن و روزمره منتقل کنید. گزیده‌هایی از کتاب در توضیحات زیر آمده است.

مدیتیشن از دو جهت برای ما مفید است

اول، در سطح نسبی، مدیتیشن به ما کمک می کند تا زندگی متعادل و سالمی داشته باشیم.

و در نهایت، ما با خوبی های اساسی خود، طبیعت بیدارمان ارتباط برقرار می کنیم.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟


مسیر مدیتیشن چیست؟

وقتی برای اولین بار مدیتیشن را یاد می گیریم، دانستن دو چیز مهم است. اول اینکه ذهن پایه شادی و رنج است. ذهن ما به عنوان منبع آرامش قابل اعتماد نیست. همیشه تغییر می کند... مهم ترین چیزی که باید درک کرد این است که وقتی ذهن آرام است، یعنی ذهن شاد است. وقتی ذهن آرام نیست، یعنی ذهن شاد نیست... این تفاوت ها چیزهای بسیار مهمی هستند که مراقبه کننده باید بداند. نه فقط دانستن در ذهن (از نظر فکری)، بلکه داشتن تجربه.


نکته دوم ماهیت ذهن است. وقتی ماهیت ذهن را تشخیص دهید، بسیار آرام است. در آن لحظه شناخت، شما شادترین فرد هستید. گفتن این حرف خیلی عجیب است، اما اینطور است... وقتی ماهیت ذهن را تشخیص می دهید... به این می گویند دیدن یا شناخت.


مدیتیشن چیست؟ مدیتیشن فقط نشستن روی کوسن نیست. مدیتیشن کل نگر است.

مزایای مدیتیشن چیست؟

به عنوان افراد مدرن، ما بسیار شلوغ هستیم و گزینه های زیادی داریم. پس چرا باید مدیتیشن کنیم؟ و آیا واقعا مراقبه برای من و عزیزانم مفید است؟


فواید تمرین مدیتیشن

آرامش و آرامش

رویکردی آرام تر، طبیعی تر و سست تر به زندگی

فضایی برای دیدن آنچه در ذهن و حالات عاطفی ما می گذرد

ذهنیت شادتر

استرس کمتر - توانایی بیشتری برای رسیدگی به مشکلات

امید و ترس کمتر

دگرگونی - تغییر واقعی در شیوه زندگی ما

پی بردن به پوچی

بیداری/روشنگری نهایی


مدیتیشن: راهی ساده و سریع برای کاهش استرس

مدیتیشن می تواند استرس روز را از بین ببرد و آرامش درونی را به همراه داشته باشد. ببینید چگونه می توانید به راحتی یاد بگیرید که مدیتیشن را هر زمان که بیشتر به آن نیاز دارید، تمرین کنید.


مدیتیشن و رفاه عاطفی و جسمی

هنگامی که مدیتیشن می کنید، ممکن است بار اطلاعاتی را که هر روز جمع می شود و به استرس شما کمک می کند، از بین ببرید.


مزایای عاطفی و فیزیکی مدیتیشن می تواند شامل موارد زیر باشد:

به دست آوردن دیدگاه جدیدی در موقعیت های استرس زا

ایجاد مهارت هایی برای مدیریت استرس خود

افزایش خودآگاهی

تمرکز بر زمان حال

کاهش احساسات منفی

افزایش تخیل و خلاقیت

افزایش صبر و تحمل

کاهش ضربان قلب در حالت استراحت

کاهش فشار خون در حالت استراحت

بهبود کیفیت خواب

مدیتیشن و بیماری

مراقبه همچنین ممکن است در صورت داشتن شرایط پزشکی مفید باشد، به خصوص شرایطی که ممکن است در اثر استرس بدتر شود.


در حالی که تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات علمی از فواید مدیتیشن برای سلامتی پشتیبانی می‌کنند، برخی از محققان معتقدند هنوز نمی‌توان در مورد فواید احتمالی مدیتیشن نتیجه‌گیری کرد.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟


با در نظر گرفتن این موضوع، برخی تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن ممکن است به افراد در مدیریت علائم شرایطی مانند:

اضطراب

آسم

سرطان

درد مزمن

افسردگی

بیماری قلبی

فشار خون بالا

سندرم روده تحریک‌پذیر

مشکلات خواب

سردردهای تنشی

در صورت داشتن هر یک از این شرایط یا سایر مشکلات سلامتی، حتماً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد مزایا و معایب استفاده از مدیتیشن صحبت کنید. در برخی موارد نادر، مدیتیشن ممکن است علائم مرتبط با برخی شرایط سلامت روان را بدتر کند.

مدیتیشن جایگزین درمان طب سنتی نیست. اما ممکن است یک مکمل مفید برای درمان دیگر شما باشد.

انواع مدیتیشن

مدیتیشن یک اصطلاح چتر برای راه های متعدد برای رسیدن به حالت آرامش است. انواع مختلفی از تکنیک های مدیتیشن و آرامش وجود دارد که دارای اجزای مدیتیشن هستند. همه در یک هدف مشترک برای رسیدن به آرامش درونی هستند.


راه های مدیتیشن می تواند شامل موارد زیر باشد:

مدیتیشن هدایت شده گاهی اوقات تصویرسازی یا تجسم هدایت شده نامیده می شود، با این روش مدیتیشن، شما تصاویر ذهنی از مکان ها یا موقعیت هایی که برایتان آرامش بخش است، ایجاد می کنید.


شما سعی می کنید تا حد امکان از حواس بیشتری مانند بوها، مناظر، صداها و بافت ها استفاده کنید. ممکن است شما توسط یک راهنما یا معلم از طریق این فرآیند هدایت شوید.


مدیتیشن مانترا در این نوع مدیتیشن، شما در سکوت یک کلمه، فکر یا عبارت آرامش‌بخش را تکرار می‌کنید تا از افکار منحرف کننده جلوگیری کنید. مدیتیشن ذهن آگاهی این نوع مدیتیشن مبتنی بر هوشیاری یا افزایش آگاهی و پذیرش زندگی در لحظه حال است.


در مدیتیشن ذهن آگاهی، آگاهی آگاهانه خود را گسترش می دهید. شما روی آنچه در طول مدیتیشن تجربه می کنید، مانند جریان نفس خود تمرکز می کنید. می توانید افکار و احساسات خود را مشاهده کنید. اما اجازه دهید بدون قضاوت بگذرند.


چی گونگ. این تمرین به طور کلی مدیتیشن، آرامش، حرکت بدنی و تمرینات تنفسی را برای بازیابی و حفظ تعادل ترکیب می کند. چی گونگ (CHEE-gung) بخشی از طب سنتی چینی است.

تایچی. این یک شکل از تمرینات رزمی ملایم چینی است. در تای چی (TIE-CHEE)، شما در حین تمرین تنفس عمیق، مجموعه ای از وضعیت ها یا حرکات خود را به شیوه ای آرام و برازنده انجام می دهید.


مراقبه ماورایی مدیتیشن متعالی یک تکنیک ساده و طبیعی است. در این شکل از مدیتیشن، شما در سکوت یک مانترا که شخصاً اختصاص داده شده است، مانند یک کلمه، صدا یا عبارت را به روشی خاص تکرار می کنید. این شکل از مدیتیشن ممکن است به بدن شما اجازه دهد تا در حالت استراحت و آرامش عمیق قرار گیرد و ذهن شما بدون نیاز به تمرکز یا تلاش به آرامش درونی دست یابد.


یوگا. شما یک سری از وضعیت ها و تمرینات تنفسی کنترل شده را انجام می دهید تا بدنی انعطاف پذیرتر و ذهنی آرام داشته باشید. همانطور که در موقعیت هایی حرکت می کنید که نیاز به تعادل و تمرکز دارند، تشویق می شوید که کمتر بر روی روز پرمشغله خود و بیشتر بر روی لحظه تمرکز کنید.


از آنجایی که شادی ما به تجربه آرامش درونی که به نوبه خود به عمل ذهنی مراقبه بستگی دارد، می توانیم متوجه شویم که مراقبه چقدر مهم است. همانطور که ارجمند گشه کلسانگ گیاتسو در فصلی با عنوان "آرامش درونی" می گوید:

«منبع واقعی شادی، آرامش درونی است. اگر ذهن ما آرام باشد، بدون توجه به شرایط بیرونی، همیشه خوشحال خواهیم بود، اما اگر به هر نحوی آشفته باشد، هر چقدر هم که شرایط بیرونی ما خوب باشد، هرگز خوشحال نخواهیم شد. شرایط بیرونی تنها زمانی می تواند ما را خوشحال کند که ذهن ما آرام باشد. ما می توانیم آن را از طریق تجربه خود درک کنیم. به عنوان مثال، حتی اگر در زیباترین محیط اطراف باشیم و هر آنچه را که نیاز داریم داشته باشیم، لحظه ای که عصبانی می شویم، هر شادی ممکن است از بین برود. این به این دلیل است که خشم آرامش درونی ما را از بین برده است. از اینجا می‌توان دریافت که اگر خواهان شادی واقعی و پایدار هستیم، باید تجربه خاصی از آرامش درونی را ایجاد و حفظ کنیم. تنها راه برای انجام این کار این است که ذهن خود را از طریق تمرین معنوی آموزش دهیم - کاهش تدریجی و حذف منفی خود، حالات ذهنی آشفته و جایگزین کردن آنها با حالات مثبت و صلح آمیز. در نهایت، با ادامه بهبود آرامش درونی خود، آرامش دائمی ذهنی عالی یا "نیروانا" را تجربه خواهیم کرد. هنگامی که به نیروانا رسیدیم، در طول زندگی خود و در زندگی پس از زندگی شاد خواهیم بود. ما تمام مشکلات خود را حل خواهیم کرد و به معنای واقعی زندگی انسانی خود خواهیم رسید.


مدیتیشن فواید بسیاری دارد زیرا بهترین روش برای ایجاد دیدگاه‌ها و مقاصد مثبت است - نگرش‌های ذهنی که باعث می‌شود ذهنی آرام در ما ایجاد کنیم. مزایای مدیتیشن در چگونه زندگی خود را متحول کنید توضیح داده شده است و می توان آن را به صورت زیر خلاصه کرد:


ذهن ما به تدریج آرام‌تر و آرام‌تر می‌شود و شکل ناب‌تر و خالص‌تری از شادی را تجربه می‌کنیم

در نهایت ما همیشه خوشحال خواهیم بود، حتی در سخت ترین شرایط

ما فضای درونی و وضوحی ایجاد می کنیم که ما را قادر می سازد تا ذهن خود را بدون توجه به شرایط بیرونی کنترل کنیم

ما تعادل ذهنی را ایجاد می کنیم، ذهن متعادلی که همیشه شاد است، به جای ذهن نامتعادلی که بین افراطی هیجان و ناامیدی در نوسان است.

ما قادریم توهماتی را که عامل همه مشکلات و رنج های ما هستند از ذهن خود پاک کنیم

ما عالی ترین آرامش درونی دائمی نیروانا را تجربه خواهیم کرد


دو نوع مراقبه وجود دارد:

مراقبه تحلیلی و مراقبه قرار دادن. مراقبه تحلیلی شامل تعمق در معنای یک دستورالعمل معنوی است که شنیده یا خوانده ایم. با تعمق عمیق در چنین دستورالعمل‌هایی، در نهایت به یک نتیجه قطعی می‌رسیم، یا باعث می‌شویم حالت فضیلت‌آمیز خاصی به وجود بیاید. این موضوع مدیتیشن قرارگیری است. سپس تا زمانی که ممکن است به صورت تک نقطه ای روی این نتیجه گیری یا وضعیت ذهنی با فضیلت تمرکز می کنیم تا عمیقاً با آن آشنا شویم. این تمرکز تک نقطه ای، مراقبه قرار دادن است. مدیتیشن تحلیلی اغلب "تفکر" نامیده می شود و مراقبه قرار دادن اغلب "مدیتیشن" نامیده می شود. مراقبه قرار دادن به مراقبه تحلیلی بستگی دارد، و مراقبه تحلیلی به گوش دادن یا خواندن دستورالعمل های معنوی بستگی دارد.

پنج تجربه یک مراقبه

 همانطور که مدیتیشن را تمرین می کنیم، نتایج متفاوتی را مشاهده می کنیم. اینها تجربیات مترقی است و به این معنی است که ما آرام آرام در حال پیشرفت هستیم. این پنج تجربه به عنوان علائم جاده ای عمل می کنند. با درک آنها، پیشرفت خود را در مسیر مراقبه آرام مشاهده می کنیم.

ما این تجربیات را با استفاده از منابع طبیعی رایج توصیف می کنیم.


آبشار

تنگه رودخانه

رودخانه آرام

اقیانوس بدون موج

کوهستان


آبشار

وقتی برای اولین بار شروع می کنیم، متوجه می شویم که ذهن ما بسیار پر سر و صدا است و بسیار سریع حرکت می کند. دیدن این آبشار افکار اولین قدم برای مدیتیشن شدن است. ما می بینیم که چگونه ذهن ما در یک جریان مداوم، توفنده و قدرتمند عجله می کند! به نظر می رسد افکار بدون هیچ کنترلی فرو می ریزند.


تنگه رودخانه

بعد از مدتی تمرین متوجه تغییر می شویم. معلمان از این به عنوان تنگه رودخانه یاد می کنند. کسانی از شما که قایقرانی در آب های سفید یا کایاک سواری می کنند می توانند بلافاصله با این موضوع ارتباط برقرار کنند. دره ها سنگ ها و گوشه هایی دارند که به طور غیرمنتظره ای ظاهر می شوند. ما تلاطم را تجربه می کنیم. رودخانه ها بی سر و صدا از میان تنگه ها می گذرند، اما ناگهان، شرایط تغییر می کند. به طور مشابه، در مدیتیشن، ممکن است دوره‌هایی از سکوت را تجربه کنیم. و سپس، از هیچ، افکار شروع به هجوم به اطراف و ایجاد حواس پرتی.


رودخانه آرام

بعد از مدتی تمرین بیشتر شاهد پیشرفت بیشتری هستیم. ممکن است باور کنیم که ذهن ما بسیار آرام است. در واقع، ممکن است فکر کنیم که افکار کاملاً فروکش کرده اند. با این حال، بیایید مثال را در نظر بگیریم. یک رودخانه آرام بسیار آرام به نظر می رسد، اینطور نیست؟ اما، اغلب، یک رودخانه بزرگ جریان عمیق و قوی را در زیر سطح پنهان می کند. و این بیانگر اتفاقاتی است که در ذهن ما می افتد. ما قطعاً پیشرفت کرده‌ایم - همه‌ی هجوم، سر و صدا و چرخش افکار آرام شده است. اما در زیر سطح، ما جریان‌های فکری داریم.


اقیانوس بدون امواج

به تدریج، همانطور که به نشستن ادامه می دهیم، مرحله چهارم را تجربه می کنیم. اکنون به آرامش عمیق تری رسیده ایم. ما کمی حرکت می بینیم، اما بسیار کمتر از قبل. افکار به وجود می آیند، اما ما جریان های قوی افکار را نمی بینیم.


کوهستان

در نهایت، ما در مدیتیشن بسیار ثابت می شویم. کوه ها نشان دهنده استواری و عدم حرکت است. بعد از اینکه ماه ها به طور منظم مدیتیشن می کنیم، این ذهن سنگین، عمیق و غیر متحرک را تجربه می کنیم.


تجربیات دیگر

علاوه بر این، همانطور که مراقبه آرام را تمرین می کنیم، ممکن است حالات دیگری را تجربه کنیم. رینپوچه این نوع تجربیات رایج را توضیح می دهد. او دوباره به ما یادآوری می کند که این توصیفات توسط مراقبان پس از تمرین بیان شده است.

سعادت

درخشندگی، وضوح یا "تیزبینی"

غیر فکری

ممکن است یک یا چند مورد از این تجربه ها را داشته باشیم. اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که به هیچ یک از این احساسات وابسته نشوید. ما نباید به هیچ کدام از اینها امیدوار باشیم. و اگر آنها رخ دهند، ما نباید سعی کنیم آنها را "نگهداریم".


در این مرحله از مطالعه خود، چگونه ذهن خود را توصیف می کنید؟ کدام یک از پنج تجربه، مراقبه شما را دقیق‌تر نشان می‌دهد؟ این را در ژورنال خود یادداشت کنید. و به یاد داشته باشید که قضاوت نکنید!

اکنون، در طول سال، به این تصاویر بازگردید.

آیا جریان های فکری یا امواجی وجود دارد که قبلاً متوجه آنها نشده اید؟ تبریک می گویم - این بدان معناست که شما آگاه تر می شوید. و به یاد داشته باشید، ما اینجا مسابقه نمی دهیم - می خواهیم بفهمیم واقعاً در ذهن ما چه می گذرد.

نظرات
arrow فرهاد
سلام من 3سال مدیتیشن کار کردم می تونم دو فکری کنم
پاسخ ادمین
با سلام خدمت شما از اینکه مطلب رو خوندید و کامنت گذاشتید بینهایت ممنون در رابطه با سوال شما من فقط یک محتوا نویس هستم و با عرض پوزش هیچ اطلاعاتی درباره سوال شما که تخصصی هست ندارم. مانا و برقرار باشید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده